OIKEAA URHEILUA OIKEALLA ASENTEELLA

Urheilussa on elämää. Liikunta edistää terveyttä – niin fyysistä terveyttä kuin myös aivojen tehokasta toimintaa. Lisäksi urheileva ihminen on yleensä vahvempi ja kiinteämpi, ja urheilu saa monet ihmiset kieltäytymään tupakoinnista ja alkoholin käytöstä. Hyvän verenkierron myötä paranee myös ihon kunto. Urheileva ihminen on itsevarmempi. Kaikki nämä asiat opetettiin meille jo peruskoulussa, mutta jotenkin monelle ihmiselle urheilu on vielä tänäkin päivänä enemmän jotain pakollista ja ikävää kuin kivaa tekemistä. Missä vika?

Urheilu On Muotia

Tänä päivänä kehonrakentaminen ja muutenkin kuntosalilla käynnit ovat muotia. Kaikkialla näkyy mainoksia erilaisista uusista harjoitusohjelmista, ihmisiä kouluttautuu personal trainereiksi tuhansia päivässä, ja moni kuvittelee tietävänsä terveellisestä ruokavaliosta kaiken. Kaikki haluavat laihduttaa, kasvattaa lihaksia ja näyttää komeilta. Sitä pidetään tavanomaisimpana urheilun muotona. Mutta hei, mitä jos ei vaan yksinkertaisesti tykkää tällaisesta urheilemisesta? Personal trainer on hyvä valinta, kun ihmisellä ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten liikkeitä tehdään oikein. Muuta vaikutusta personal trainerilta ei kannata edes odottaa: hän tulee kyllä laatimaan uudelle kuntoilijalle harjoitusohjelman ja ruokavalion, mutta mikään ei muutu ennen kuin itse ihmisen asenne muuttuu. Lisäksi personal trainerit pyytävät palveluistaan aikamoisia rahasummia, vaikka totuus on kyllä hyvin yksinkertainen: jos et onnistu itsenäisesti, et tule onnistumaan personal trainerin kanssa. Asenteesta se kyse on.

Urheilu On Muotia

Hyviä Valintoja

Meitä on erilaisia ihmisiä ja näin myös erilaisia urheilijoita. Jonkun mielestä juoksulenkki on kivaa ja piristävää aamurutiinia, kun minä olen taas sitä mieltä, että juoksu on kyllä viimeinen laji, mitä lähtisin harrastamaan. Ennen kuin tehdään kuntosalin kanssa vuoden sopimus, kannattaa kokeilla muuta urheilua: mitä jos se tuntuu paremmalta ja hauskemmalta kuin painojen nostelu? Vaikka moni urheilulaji kehittää juuri tiettyjä lihasryhmiä, kenenkään ei tarvitse pelätä harjoitusten yksisuuntaisuutta: mikään ei estä meitä vaihtamasta lajeja vaikka viikoittain. Miten hyvä lajivalinta tehdään?Netti avuksi. Maailman kehittyessä kehittyy myös urheilu, ja uusia lajeja tulee koko ajan. Viime vuosikymmenen uusia lajeja ovat esimerkiksi SUP-lautailu ja leijalautailu, joissa kummassakin lihaksia käytetään paljon ja tehokkaasti, vaikka SUP-lautailu ei ulkopuolelta katsottuna miltään hikilajilta vaikutakaan. Erilaisten lajien kokeilu saa elämän monipuolisemmaksi ja pohja oikealle valinnalle tulee koko ajan vahvemmaksi. Näin se oma laji löytyy helpommin.

Hyviä Valintoja

Mitä oman urheilulajin löytämisessä kannattaa ottaa huomioon? Ensin on mietittävä niitä asioita, joista yleensä tykkää. Niitä voivat olla adrenaliinia tuottavat harrastukset tai rauhallisempi toiminta. Siitä riippuu jo paljon. Lisäksi, kun valitaan itselleen uutta urheiluharrastusta, urheilua kannattaa ajatella vasta toisena tekijänä: ensimmäisenä tekijänä pitäisi aina olla sen, että ihmisellä on oikeasti hauskaa lähteä treeniin! Se voi olla vaikka sulkapallo tai lentopallo, jos tykkää itse pelistä, ja urheilu kulkee sen kanssa käsi kädessä ikään kuin hyvänä lisänä. Jos tykkää retkeillä, voi keskittyä erilaisiin retkeilyn muotoihin: esimerkiksi vaihtelu polkupyöräilyn ja melonnan tai soudun välillä kehittää mainiosti koko vartalon lihaksia, niin jalkoja ja käsiä kuin myös selkää, vatsaa ja hartioita. Se, miten tällaisissa harrastuksissa tapahtuu urheilu, ei enää kiinnosta uuden harrastuksen ihmistä: hän keskittyy retkeen ja sen tavoitteisiin, ja liikunta vaan kulkee siellä rinnalla. Tällaista aktiivista elämää on se oikea terveellinen liikunta, johon kukaan ei itseään pakota vaan toisinpäin: odotetaan innolla viikonloppua, jotta päästään tekemään jotain kivaa, missä tarvitaan lihaksia ja voimia. Hauskaa ja terveellistä!